Perjantai, Lokakuu 18, 2019, 08:32 am | Ei kommentteja »

Ihminen uhraa terveytensä jotta saisi rahaa. Sitten hän uhraa rahaa saadakseen takaisin terveytensä. Ja sitten hän on niin huolissaan tulevaisuudesta, että hän ei nauti tästä hetkestä; seurauksena on se, että hän ei elä tässä hetkessä eikä tulevaisuudessa; hän elää ikään kuin hän ei koskaan kuolisi, ja sitten hän kuolee, eikä ole oikeastaan koskaan  edes elänyt. -Dalai Lama-

                                                                             

Tätä olisi meidän jokaisen hyvä pysähtyä miettimään. Mikä on elämän tarkoitus? Millaiset asiat ovat sinulle tärkeitä? Onko se raha vai joku arvokkaampi asia esim. terveys tai läheiset?


Lauantai, Syyskuu 14, 2019, 08:07 am | Ei kommentteja »

Elätkö sinä tulevaisuudessa? Yrität haalia tarpeeksi rahaa ja muuta menestystä jotta voit tulevaisuudessa tehdä jotain. Entä jos kuolet ennen sitä? Kannattaisiko tehdä asioita nyt eikä vasta sitten joskus? Tämä aika on kuitenkin se joka meillä on, tulevaisuudesta ei ole takeita.

Elämme kuplassa ja uskossa siihen kun tulevaisuudessa tapahtuu jotakin kaikki olisi paremmin. Elämme siis tulevaisuudessa ja nykyhetki jää kaiken sen odotuksen varjoon. Mitäs sitten kun tulevaisuudesta tulee nykyisyyttä, eikä se ollutkaan sellainen millaiseksi olit sen suunnitellut? Masennus, ahdistus, stressi....

Mitäs seuraavaksi? Alatko miettiä menneisyyttä, tulevaisuutta vai RYHDYTKÖ ELÄMÄÄN TÄTÄ PÄIVÄÄ? Tämä hetki on kuitenkin ELÄMÄMME, mennyttä ei voi muuttaa ja tulevaisuudesta ei ole takeita.


Perjantai, Syyskuu 6, 2019, 07:09 am | Ei kommentteja »

Moni elää hektistä lapsiperheen elämää. Oravanpyörä pyörii siis oikein hyvin, vai pyöriikö? Mitäs sitten kun tämä oravanpyörä pysähtyy....Mikä on sinun eläketurvasi? Onko se hyvin syönyt säästöpossu vai SINÄ ITSE? Tätä asiaa kannattaa miettiä tarkkaan.

Kuten tiedämme liikunta on tärkeää kaiken ikäisille. Liikunta on erityisen tärkeää ikääntyville, jotta pystymme varautumaan iäntuomille muutoksille kehossa. Näitä muutoksia on mm. liikkuvuus, lihaskato, luuston massa ja muistiongelmat.

Pienikin määrä liikuntaa on tärkeää jos haluamme selvitä arjesta mahdollisimman pitkään ilman apua. Aloita siis ajoissa pitämään itsestäsi huolta. Kävele, venyttele, harjoita tasapainoa ja lihaskuntoa. Mitä teet pulskalla säästöpossulla jos toimintakyky menee?


Perjantai, Elokuu 30, 2019, 04:54 pm | Ei kommentteja »

Onko sinulle kenties kertynyt lisäkiloja joista haluaisit päästä eroon. Onko valintasi silloin dieetti vai elämäntapamuutos? Itse käsitän dieetin painonpudotuksesta puhuttaessa väliaikaisena. Elämäntapamuutos on taas pysyvää muutosta elämässäsi.

Dieetti voi olla se nopein tapa pudottaa painoa, mutta ei ehkä se kaikkein kannattavin eikä kaikkein helpoinkaan. Mitä tapahtuu kun lopetat tämän dieetin? Tulevatko kilot takaisin? Elämäntapamuutos jossa muutat tapojasi ruokailuun liittyen on sellainen jota sinun pitäisi pystyä loppuelämäsi noudattamaan.

Kirjoitin tuossa jokin aika sitten tavoista ja siitä miten ne ohjaavat elämäämme. Elämäntapamuutos on juuri sitä; uusien tapojen opettelemista ja vanhojen huonojen tapojen tiedostamista ja muuttamista. En väitä, että tämäkään on se helpoin reitti päästä maaliin mutta muutokset ovat taatusti pysyvämpiä.

Elämäntapamuutos vaatii aluksi paljon työtä ja itsensä tutkiskelua. Miksi ostamme kaupasta sen kahvipullan tai käymme töiden jälkeen hakemassa pikaruokaa? Kun tiedostat miksi teet niin kuin teet olet jo ottanut ensiaskeleen elämäntapamuutokseen.

 


Sunnuntai, Elokuu 25, 2019, 09:53 am | Ei kommentteja »

Vaikka pähkinät ovatkin erittäin energia- ja rasvapitoisia, ovat ne silti erittäin terveellisiä. Pähkinät kätkevät sisälleen paljon hyviä rasvoja, vitamiineja, antioksidantteja, kivennäisaineita ja kuituja. Pähkinät ovat lisäksi mitä parhaimpia proteiinin lähteitä ainakin itselleni.

Itse käytän pähkinöitä päivittäin ihan sellaisenaan tai esim. jogurtin joukossa. Lemppareitani on parapähkinä, saksanpähkinä ja pekaanipähkinä. Näillä jokaisella on hieman erilainen ravintosisältö.

Parapähkinä sisältää hurjasti seleeniä ja siitä saakin helposti päivän seleeniannoksen(40-50 mikrogrammaa). Päivän tarve täyttyy jo nauttimalla 2-3 kpl parapähkinöitä. Varo syömästä näitä kuitenkaan liikaa, ettei hyöty muutu haitaksi. Parapähkinällä on myös suotuisat vaikutukset kolesteroliin. Parapähkinäpuut kasvavat Amazonin sademetsissä ja on merkittävä tulonlähde paikallisille. Eli syömällä Parapähkinöitä tuet paikallisia asukkaita ja suojelet samalla näitä metsiä.

Saksanpähkinä on yksi parhaita alfalinoleenihapon lähteitä. Elimistö ei itse pysty tuottamaan alfalinoleenihappoa ja siksi sitä olisi tärkeää saada ravinnosta. Alfalinoleenihappo on elintaärkeää solujen normaalin toiminnan ja rakenteen kannalta. Lisäksi sillä on monia suotuisia vaikutuksia elimistön terveydelle ja toiminnalle.

Pekaanipähkinä sisältää E-vitamiinin(tokoferoli) eri muotoja, yhdellä näistä(gamma-tokoferoli) on tutkittu olevan suotuisia vaikutuksia kolesteroliin. Pekaanipähkinä sisältää lisäksi mm. sinkkiä joka on tärkeää elimistön puolustusjärjestelmälle ja limakalvojen, ihon, hiusten ja kynsien hyvinvoinnille.

 

Lisätäksesi pähkinöiden terveysvaikutuksia tulisi niitä liottaa 4-12h. Liotuksen jälkeen pähkinät tulisi huuhdella kunnolla. Liotus auttaa poistamaan pähkinöiden sisältämää fytiinihappoa joka saattaa heikentää tai estää kokonaan ravinteiden imeytymistä ja sulamista elimistössä. Liotuksen jälkeen säilyvyys hiukan kärsii. Itse en pähkinöitä kuitenkaan liottele.


Created with Woo®
Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
Evästeiden tiedot
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
OK, ymmärrän