Sunnuntai, Elokuu 25, 2019, 09:53 am

Vaikka pähkinät ovatkin erittäin energia- ja rasvapitoisia, ovat ne silti erittäin terveellisiä. Pähkinät kätkevät sisälleen paljon hyviä rasvoja, vitamiineja, antioksidantteja, kivennäisaineita ja kuituja. Pähkinät ovat lisäksi mitä parhaimpia proteiinin lähteitä ainakin itselleni.

Itse käytän pähkinöitä päivittäin ihan sellaisenaan tai esim. jogurtin joukossa. Lemppareitani on parapähkinä, saksanpähkinä ja pekaanipähkinä. Näillä jokaisella on hieman erilainen ravintosisältö.

Parapähkinä sisältää hurjasti seleeniä ja siitä saakin helposti päivän seleeniannoksen(40-50 mikrogrammaa). Päivän tarve täyttyy jo nauttimalla 2-3 kpl parapähkinöitä. Varo syömästä näitä kuitenkaan liikaa, ettei hyöty muutu haitaksi. Parapähkinällä on myös suotuisat vaikutukset kolesteroliin. Parapähkinäpuut kasvavat Amazonin sademetsissä ja on merkittävä tulonlähde paikallisille. Eli syömällä Parapähkinöitä tuet paikallisia asukkaita ja suojelet samalla näitä metsiä.

Saksanpähkinä on yksi parhaita alfalinoleenihapon lähteitä. Elimistö ei itse pysty tuottamaan alfalinoleenihappoa ja siksi sitä olisi tärkeää saada ravinnosta. Alfalinoleenihappo on elintaärkeää solujen normaalin toiminnan ja rakenteen kannalta. Lisäksi sillä on monia suotuisia vaikutuksia elimistön terveydelle ja toiminnalle.

Pekaanipähkinä sisältää E-vitamiinin(tokoferoli) eri muotoja, yhdellä näistä(gamma-tokoferoli) on tutkittu olevan suotuisia vaikutuksia kolesteroliin. Pekaanipähkinä sisältää lisäksi mm. sinkkiä joka on tärkeää elimistön puolustusjärjestelmälle ja limakalvojen, ihon, hiusten ja kynsien hyvinvoinnille.

 

Lisätäksesi pähkinöiden terveysvaikutuksia tulisi niitä liottaa 4-12h. Liotuksen jälkeen pähkinät tulisi huuhdella kunnolla. Liotus auttaa poistamaan pähkinöiden sisältämää fytiinihappoa joka saattaa heikentää tai estää kokonaan ravinteiden imeytymistä ja sulamista elimistössä. Liotuksen jälkeen säilyvyys hiukan kärsii. Itse en pähkinöitä kuitenkaan liottele.


Ei viestejä
(*) Vaaditut kentät
Created with Woo®
Copyright (c)2017, All Rights Reserved.
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
Evästeiden tiedot
Tämä verkkosivu voi käyttää evästeitä verkkosivujen toiminnan parantamiseksi. Voit estää evästeiden käytön oman selaimesi asetuksissa. Käyttäessäsi verkkosivujamme hyväksyt myös evästeiden käytön.
OK, ymmärrän